به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، لایحه برنامه ششم توسعه این روزها در معرض انتقادهای زیاد کارشناسی قرار دارد، از طرح این موضوع که اصلاً سندی که دولت به مجلس داده است، لایحه نیست بلکه احکام است، تا اینکه محتوای برنامه با اسناد بالادستی، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و الگوی ایرانی ــ اسلامی پیشرفت تناسبی ندارد.
به همین منظور، نشست خبری "مغایرتهای برنامه ششم توسعه با اسناد بالادستی و الگوی ایرانی ــ اسلامی پیشرفت" لحظاتی پیش با حضور لطفالله فروزنده، اقتصاددان، معاون رئیس جمهور سابق و قائممقام سابق مرکز پژوهشهای مجلس و علی کشوری کارشناس الگوی اسلامی ــ ایرانی پیشرفت در خبرگزاری تسنیم آغاز شده است.
لطف الله فروزنده در نشست خبری "مغایرت های برنامه ششم توسعه با اسناد بالادستی و الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت" با اشاره به اینکه در رابطه با لایحه برنامه ششم توسعه باید به چند نکته کلی توجه کرد، اظهار کرد: نظام برنامه ریزی قدمت طولانی در کشور دارد و برنامه های مختلف داشتیم، قبل از انقلاب برنامه توسعه داشتیم و پس از انقلاب هم پنج برنامه توسعهای داشتهایم.
وی با بیان اینکه همه کسانیکه در برنامه کار کردند نقد جدی دارند که برنامههای توسعه برنامه نیست بلکه معمولا احکامی است که دولت اختیارات آنرا از مجلس می گیرد، تصریح کرد: از این رو به همین دلیل نمیدانیم چقدر منابع داریم، کجا خرج میشود و اینکه به چه برنامه هایی می خواهیم برسیم هم مشخص نیست.
وی با یادآوری اینکه در برنامه پنجم توسعه 17 شاخص کم و بیش قابل رصد بود، گفت: در برنامه پنجم توسعه آمده بود که 20 درصد از منابع حاصل از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه داده شود، به همین دلیل مشخص بود که در راستای برنامه حرکت کرده ایم. اما در برخی احکام برنامه مانند دولت الکترونیکی هم میتوانیم بگوییم که دولت عمل کرده هم عمل نکرد.
وی با تاکید بر اینکه بدون ساختار شاخصها قابل بررسی نیست، اظهار کرد: برنامه نباید محل تغییر قوانین مادر باشد، معمولا دولت لایحه ای را می دهد که به قانون اصلی را آسیب می رساند چون فرصت کم به اینها آسیب می زند. دولت در لایحه برنامه ششم اختیارات کلی را می گیرد و خودش کارهایی را می کند و به این دلیل نمی توانیم بگوییم کجا بودیم و کجا می رویم.
معاون رئیسجمهوری سابق در ادامه با اشاره به اینکه پیوندی بین سیاست ها و قانون برنامه و بودجه نمی بینیم لایحه برنامه ششم را احکام کلی دانست که دولت در اختیار میگیرد و افزود: در برنامه پنجم توسعه کشور مباحث مربوط به فرهنگی، تجاری، اقتصادی و... جدا بود اما در لایحه برنامه ششم توسعه، دولت همه چیز را مخلوط کرده است.
فروزنده با بیان اینکه این اختیارات به قوانین مادر آسیب زده است، تصریح کرد: اگر بخواهیم برنامه توسعه را بنویسیم باید به اهداف چشم انداز یعنی 3 هدف اصلی رتبه اول علمی و اقتصادی هویت الهامبخش ایرانی-اسلامی دست یابیم، این در حالی است که در لاسحه برنامه ششم یک کلمه استکبار ستیزی ندیدهایم.
وی با بیان اینکه در لایحه برنامه ششم شاخصهایی مانند مبنای اسلامی و اقتصاد ملی، حوزه خارجی و عمق راهبردی، حمایت از مقاومت و...دیده نمی شود.
نظر شما